Filosofia per a nens i nenes —en anglès, Philosophy for Children (abreviat com a P4C)— és un programa educatiu que demostra que els infants, des de ben petits, ja reflexionen sobre qüestions filosòfiques com la veritat, la justícia o el lliure albir. A Catalunya, es coneix com a Filosofia 3/18, una adaptació impulsada pel GrupIREF, a partir del llegat de Matthew Lipman.
Matthew Lipman (1923-2010), influït per John Dewey, va crear P4C per fomentar el pensament crític i la capacitat de raonament dels estudiants des de la infància. El programa va començar el 1969 amb la publicació de la novel·la La descoberta d’Aristòtil Mas (títol original de Harry Stotelmeier’s Discovery) i es va consolidar amb la creació de l’Institute for the Advancement of Philosophy for Children (IAPC) el 1974, juntament amb Ann Margaret Sharp. El currículum de P4C inclou novel·les filosòfiques i manuals per a docents, desenvolupats entre 1974 i 1980. La metodologia es basa en la creació d’una «comunitat de recerca» a l’aula, on els alumnes deliberin sobre qüestions filosòfiques amb pensament crític, amb cura i amb creativitat. Aquesta pràctica s’inspira en la maièutica socràtica i entén el diàleg com a eix central per a l’aprenentatge filosòfic.
En definitiva, P4C és una proposta transformadora que porta la filosofia a totes les edats, promovent habilitats de pensament que ajuden els infants a comprendre i qüestionar el món que els envolta.
Totes les entrades sobre P4C
Col·laboradors de l’IAPC
- Matthew Lipman
- Ann Margaret Sharp